James White
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James White
Another Hotel
Exhibition duration: September 9–October 7, 2011
Gerhardsen Gerner is pleased to open its autumn with the third solo exhibition of the British artist James White.
With Another Hotel James White presents five new paintings on aluminium and a series of five new photographic pieces.
The monochrome paintings show precisely demarcated cuttings taken whilst occupying anonymous hotel rooms across Europe. These could be read as diary entries from a nomadic life, were it not for their cold, silent, almost artificial elegance and the systematic omission of any sense of private atmosphere or comfort.
Indeed, the smooth, reflective, black surfaces emphasize the central position of quotidian objects hailing from a consumption-orientated life, such as the iPhone, Coca Cola cans or video game controllers. Through this, White devotes particular attention to the game of contrasts played between those areas of the image rich in light and those receding into the shadows. Lights illuminate the diverse parts of the paintings and react to the texture of the materials, appearing either matte or reflective, while objects are thrown back mirrored from the sleek surfaces. In general, White has a sensitive feel for the quality, composition and characteristics of the surface. The objects he depicts convey their original feeling and texture, while their materiality arouses an interest in the standard of perfection laid down by old masterworks. With an extraordinary meticulousness, White pursues the folded arrangement of curtains and, in what the tradition of painting has counted as the test of a master's hand, the refraction of light as seen through a glass object containing water. The theme of mirroring appears to be pervasive in all five paintings, a theme that art historically has always been connected with self-reflection and a critical gaze towards circumstances.
Initially, the artist uses his own photographs as the basis for his paintings. Now, for the first time, James White exhibits photographs from the new series Abstract Thoughts, also taken in hotels and along his travels. Moreover, the first sight of color is born: large, round, colorful reflections spread out over the black and white photographs, negotiating the impression of "blended-ness" and alienating that which is represented. Two of the photographs are additionally troubled through a subtle use of inversion, what at first glance may be only barely perceptible in the shiny, reflective black and white distortion of reality.
James White (born 1967, Devon) studied at the Royal College of Art in London. He lives and works in London. His works have been shown in internationally renowned institutions such as the Goss-Michael Foundation in Dallas, Kunsthal Rotterdam, Neues Museum Weserburg and the Institute for Contemporary Art in London.
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James White
Another Hotel
Ausstellungsdauer: 9. September–7. Oktober 2011
Gerhardsen Gerner freut sich sehr, den Herbst mit der dritten Einzelausstellung des britischen Künstlers James White zu eröffnen.
James White präsentiert mit Another Hotel fünf neue Malereien auf Aluminium sowie erstmals auch eine neue Serie von fünf Fotografien.
Die monochromen Malereien zeigen genau abgesteckte Ausschnitte, die ausschließlich in anonymen Hotelzimmern in Europa aufgenommen wurden. Sie könnten als Tagebuch eines nomadischen Lebens gelesen werden, wäre da nicht ihre kalte, stille, fast künstliche Eleganz und das konsequente Aussparen von jeglicher privater Atmosphäre oder von Behaglichkeit.
Im Gegenteil, die glatten, spiegelnden schwarzen Flächen unterstreichen die zentrale Position von Objekten des konsumorientierten Alltags wie iPhone, Coca Cola Dose, Videospielcontroller. Dabei lässt White dem kontrastreichen Spiel von beleuchteten und im Schatten zurücktretenden Bildbereichen besondere Aufmerksamkeit zukommen. Lichter leuchten auf den verschiedenen Oberflächen und verhalten sich je nach Materialbeschaffenheit matt oder stark reflektierend, und Objekte werden spiegelnd von den glatten Flächen zurückgeworfen. Überhaupt hat White ein sensibles Gespür für die Oberfläche. Die Materialien sind jeweils mit der ihnen eigenen Haptik wiedergegeben, ihre Stofflichkeit bringt Interesse an altmeisterlicher Perfektion zum Vorschein. Besonders auch dem Faltenwurf der Vorhänge und der, in der Malerei schon immer als eine Art Meisterprobe angesehenen Lichtbrechung durch, in Glasbehältern befindlichem Wasser, geht White mit außerordentlicher Akribie nach. Das Thema der Spiegelung scheint in den fünf Malereien beherrschend zu sein, ein Thema das in der Kunstgeschichte auch immer mit Selbstreflexion und einem kritischen Blick auf die Verhältnisse verbunden ist.
Ursprünglich nutzt der Künstler seine eigenen Fotografien als Basis für seine Malereien. Nun sind erstmals Fotografien von James White aus der Serie Abstract Thoughts, auch sie in Hotels aufgenommen, in einer Ausstellung zu sehen. Zum ersten Mal kommt hier zudem Farbe zum Tragen: große, runde farbige Spiegelungen und Brechungen breiten sich über die schwarzweißen Aufnahmen aus, was den Eindruck von Geblendet–sein vermittelt und das Dargestellte verfremdet. Eine der Aufnahmen wird zusätzlich subtil durch Inversion gestört, was im glänzenden und reflektierenden Schwarzweiß der Wirklichkeitsverzerrung zunächst gar nicht aufgefallen wäre.
James White (* 1967, Devon, UK) studierte am Royal College of Art in London. Er lebt und arbeitet in London. Seine Arbeiten sind in international renommierten Institutionen wie der Goss-Michael Foundation in Dallas, der Kunsthal Rotterdam, dem Neuen Museum Weserburg, dem Institute for Contemporary Art in London gezeigt worden.
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