GERHARDSEN GERNER

Berlin Oslo Artists Artfairs


LOTHAR HEMPEL

Biography

Bibliography

Previous Shows


Previous Shows


Lothar Hempel – Loneliness is a cloak you wear, A deep shade of blue is always there (2013)


Lothar Hempel – Pyramix Pix (2010)

Lothar Hempel – Effetti Speciali (2007)

Lothar Hempel – casa musica (extrema) (2005)

Lothar Hempel – Butterfly (at Art Basel Miami Beach 2005)

Lothar Hempel – Diamanten (2002)


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Installation view: Lothar Hempel – casa musica (extrema), 2005



Installation view: Lothar Hempel – casa musica (extrema), 2005



Installation view: Lothar Hempel – casa musica (extrema), 2005



Akkord, 2005
black and white RC-prints, acrylic glass, wood, cloth, MDF, brass, variable dimensions, unique



Das Uhrwerk, 2005
Acrylic on paper on cardboard, 172 x 42 cm

g
Nie wieder Krücken!, 2005
Acrylic on aluminium, 205 x 90 cm


Sie will nur noch tanzen, 2005
Acrylic on paper on cardboard, 205 x 58,4 cm


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Plakat I (Die Bienenkönigin), 2005
Collage, c-print, 141 cm (diameter with frame)


Plakat II, 2005
Collage, c-print, 141 cm (diameter with frame)



Plakat III, 2005
Collage, c-print, 141 cm (diameter with frame)





Lothar Hempel
casa musica (extrema)

Duration: April 2–April 30, 2005


The book The Path to Success describes the life of several young dancers of a ballet school in East Berlin. Written and photographed in 1989, during the times of the GDR, it deals with the dream of success, the desire to be given the opportunity to dance on such a huge European stage, not least the Bolshoi Theatre in Moscow.

Based on the attitudes expressed in the book, characterised by discipline, immersion in music and the desire for self-abandonment instead of self-realisation, Lothar Hempel has created the works for his exhibition casa musica (extrema).

Photographs from the life of these dancers form the basis of the large-format collages (PLAKAT I–III, all 2005). The original propagandistic aesthetics are dismantled and examined by agglutinating the individual fragments in altered form or by sewing them together. Lothar Hempel: It gives rise to something like a backward turned advertisement. These posters are defiant as well as naïve attempts to get in touch with a fictitious past.

Like the final sounds of a musical chord fading away, the elements of the installation AKKORD (2005) act out the various semantic levels of a stage situation. One door with indirect yellow light is transposed in its meaning as an illuminated emergency exit or minimalist stage element. Large, square black and white photographs of a dance group have been mounted in pairs like a stereo photograph, but differ minimally in their photographic reproduction. Three golden mirrors rest on the floor unostentatiously, like building blocks

Gestures of the dancers and elaborate stage costumes characterise the figures in Lothar Hempel’s new acrylic pictures. The three figures remind of the aesthetics of the American musicals of the 1930s. Lothar Hempel: These pictures are no portraits. Rather I try to clarify certain principles through these figures, as if each of these creatures I have invented represented a certain attitude.

Lothar Hempel, born 1966, lives and works in cologne. casa musica (extrema) is his second solo exhibition with c/o – Atle Gerhardsen.
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Lothar Hempel
casa musica (extrema)

Ausstellungsdauer: 2.–30. April 2005


Das Buch “Der Weg zum Erfolg “ beschreibt die Lebensgeschichten einzelner junger Tänzer einer Ostberliner Ballettschule. 1989, zu Zeiten der DDR geschrieben und fotografiert, handelt es vom Traum nach Erfolg, dem Wunsch, an einer großen osteuropäischen Bühne, nicht zuletzt dem Moskauer Bolschoi Theater tanzen zu dürfen.

Basierend auf der in diesem Buch ausgedrückten Haltung, die geprägt ist von Disziplin, dem Aufgehen in Musik und dem Wunsch nach Selbstaufgabe anstelle von Selbstverwirklichung, entstanden Lothar Hempels Arbeiten für seine Ausstellung casa musica (extrema).

Fotografien aus dem Leben dieser Tänzer dienen den großformatigen Collagen als Grundlage (PLAKAT I–III, alle 2005). Die ursprüngliche propagandistische Ästhetik wird dekonstruiert und untersucht, indem die einzelnen Fragmente verändert zusammengeklebt oder aneinandergenäht wurden. Lothar Hempel: “Es entsteht so etwas wie eine rückwärtsgewandte Annonce. Diese Plakate sind sowohl trotzige, wie naïve Versuche sich mit einer fiktiven Vergangenheit in Verbindung zu setzen.”

Wie die letzten, verklingenden Töne eines musikalischen Akkordes spielen die Elemente der Installation AKKORD (2005) verschiedene semantische Ebenen einer Bühnensituation durch. Eine Tür mit indirektem gelben Licht changiert in ihrer Bedeutung als beleuchteter Notausgang oder minimalistisches Bühnenelement. Große, quadratische Schwarzweißaufnahmen einer Tanzgruppe sind wie in einem Stereobild doppelt aufgestellt, unterscheiden sich aber in ihrer fotografischen Reproduktion minimal. Drei goldene Spiegel lehnen schlicht auf dem Boden, wie Bausteine in einer Bühnenarchitektur und verschmelzen den Betrachter mit der installativen Situation.

Tänzerische Gebärden und aufwendige Bühnenkostüme charakterisieren die Figuren in Lothar Hempels neuen Acrylbildern. Die drei Gestalten erinnern an die Ästhetik des amerikanischen Musicals der 30er Jahre. Lothar Hempel: “Diese Bilder sind keine Portraits. Ich versuche eher gewisse Prinzipien durch diese Figuren deutlich zu machen, als stände jedes dieser von mir erfundenen Wesen für eine bestimmte Haltung.”

Lothar Hempel, 1966 geboren, lebt und arbeitet in Köln. casa musica (extrema) ist seine zweite Einzelausstellung in Zusammenarbeit mit c/o – Atle Gerhardsen.