GERHARDSEN GERNER

Berlin Oslo Artists Artfairs


KENT HENRICKSEN

Previous Shows


Previous Shows


Kent Henricksen – Gales and Gasps (2007)

Kent Henricksen – Timeless Pleasures (2005)


kh



Installation view: Kent Henricksen – Timeless Pleasure , 2005



Installation view: Kent Henricksen – Timeless Pleasures, 2005





Kent Henricksen
Timeless Pleasures

Exhibition duration: June 25–July 30, 2005


Kent Henricksen stitches fabrics on commercial reprints of French Toile de Jouy. He utilizes hoods, masks and linen to portray women and peasants in love, playing children or angels and turns them away from their intended purpose of depicting scenes of carefree harmony. Mounted in florally ornamented frames and on colorful tapestries with various motives, the decadence of baroque expressivity is further intensified.

Utilizing the traditional medium of embroidery, Kent Henricksen works contrarily to the historic convention of partially covering works of art in order to adapt them to the prevailing moral code of the time. The fabrics, inspired iconographically by the French rococo of Boucher or Fragonard lose their light heartedness and uncover new contents precisely as a result of the act of concealment. The depicted, hooded figure acts as a universal symbol to reflect the actions of stigmatized individuals of terrorist or masochistic groups. Apart from personal associations with actual events with a political, religious or sexual motivation, historic components are also brought to bear on the basis of the French printed fabrics, criticizing the reign of absolutism during the times of the baroque and rococo.

Kent Henricksen, born 1974 in New Haven, Connecticut, lives and works in New York. In addition to the participation in a group show in The Moors Space in Miami in Sept 2005 he will take part in ARS 06 at KIASMA, Helsinki. Kent Henricksen will be present at the opening reception.
- - - -



Kent Henricksen

Timeless Pleasures

Ausstellungsdauer: 25. Juni–30. Juli 2005


Kent Henricksen stickt auf kommerzielle Nachdrucke französischer Toile de Jouy Stoffe. Er appliziert Kapuzen, Masken und Leinen auf die Darstellung liebender Frauen, Bauern, spielender Kinder oder Engel und entfremdet diese ihrer eigentlichen Bestimmung, Szenen sorgloser Eintracht widerzuspiegeln. Eingefasst in floral ornamentierte Rahmen und auf bunten Motivtapeten installiert wird die Dekadenz barocker Expressivität zusätzlich verstärkt.

Unter Verwendung des traditionellen Mediums der Stickerei arbeitet Kent Henricksen kontrovers zu der historischen Praxis, Kunstwerke teilweise zu kaschieren, um diese dem aktuellen moralischen Kodex der Zeit anzupassen. Die ikonographisch am französischen Rokoko eines Boucher oder Fragonard angelehnten Stoffvorlagen verlieren Ihre Unbeschwertheit und decken gerade durch den Vorgang des Verdeckens neue Inhalte auf. Die dargestellte vermummte Gestalt fungiert als universelles Symbol, die Aktionen stigmatisierter Individuen terroristischer oder masochistischer Gruppierungen wiederzuspiegeln. Neben persönlichen Assoziationen an aktuelle Vorfälle politischer, religiöser oder sexueller Motivation kommen auf der Grundlage der französischen Stoffdrucke auch historische Komponenten zum Tragen, die Kritik an der Herrschaftsform des Absolutismus zu Zeiten des Barock oder Rokoko üben.

Kent Henricksen, 1974 in New Haven, Connecticut, geboren, lebt und arbeitet in New York. Neben einer Gruppenausstellung in The Moors Space in Miami im Sept 2005 wird er an der ARS 06 in Helsinki teilnehmen. Am Eröffnungsabend wird Kent Henricksen anwesend sein.